Sidder du også tit med en følelse af, at du ‘burde’? Har du i stedet prøvet at tillade sig at sænke kravene til dig selv? Måske bare for en enkelt dag?

Jeg kender det godt fra mig selv: At jeg en hel dag (og nogle gange flere dage i træk) kan gå rundt om mig selv med en følelse af, at jeg burde gøre x, y eller z. Det kan være at skrive et nyhedsbrev, opdatere en side på mit website eller at læse næste kapitel i den fagbog, jeg ‘burde’ læse.

En gang i mellem begynder jeg endda at bebrejde mig selv, at jeg ikke bare tager mig sammen.

Jeg hører det også rigtig ofte fra mine klienter:

  • At de burde søge et bestemt antal jobs om dagen
  • At de burde tage sig sammen og bare lave den præsentation, som har hængt over deres hoveder i tre uger og pludselig skal være færdig lige om lidt
  • At de burde poste et bestemt antal gange på Instagram eller Facebook i døgnet
  • Etc.

Også for mine klienter kan deres egne krav til sig selv blive en stress-faktor, fordi de bruger en hel masse energi på at synes, at de burde lave en hel masse frem for at bruge energien på den faktiske opgave.

Kan du genkende det?

Problemet er, at jo mere energi du bruger på at tænke på dine egne forventninger til dig selv – alt det, du burde – jo mindre energi har du tilbage til at løse opgaven.

Hvad sker der så? Du kommer ind i en nedadgående spiral, hvor frustrationerne, over at du ikke bare tager dig sammen, vokser.

Det handler altså om at stoppe spiralen – selvbebrejdelserne – inden de for alvor tager fart og finde en mere bæredygtig og selvkærlig vej fremad.

Hvad handler de høje krav om?

Ved du, hvad dine egne forventninger handler om? Har du tænkt over, hvad det er, der gør det svært ‘bare’ at lave de opgaver, du synes, du burde?

Jeg kan på stående fod ikke sige, hvad dine personlige krav handler om, da vores tankemønstre og verdensbilleder af ‘rigtigt’ og ‘forkert’ er lige så forskellige, som vi er.

Men jeg kan give dig et indblik i de krav, som mine klienter typisk stiller til sig selv. De kan sige ting som:

  • “Det skal jo være ordentligt, det jeg laver, ellers [indsæt selv konsekvens]”
  • “Man kan da ikke bare sløse; det er useriøst”
  • “Når jeg ved, at jeg kan gøre det bedre, vil jeg ikke nøjes med at gøre det halvdårligt”
  • “Jeg er jo nok lidt perfektionistisk”
  • “Folk tager mig ikke alvorligt, hvis jeg bare springer over, hvor gærdet er lavest”

Dette er blot få eksempler på det, nogle tidligere, skønne klienter har sagt.

Jeg læste også engang et citat, som jeg desværre ikke kan huske ophavsmanden på, som lød noget i retning af:

“Writer’s block is about not being willing to make shitty art.”

… og det tror jeg, der er noget rigtigt i.

At det i virkeligheden handler om, at vi ikke er villige til at (risikere) at lave noget l*rt – uagtet hvad opgaven handler om:

  • At vi ikke vil risikere at skrive en dårlig jobansøgning
  • At vi ikke vil poste noget på Instagram, der ikke får nogle likes
  • At vi ikke vil skrive et nyhedsbrev, der resulterer i 20% unsubscribes
  • At vi ikke vil gøre os selv til grin ved at mislykkes med vores projekt
  • Etc

Er der noget af det, der vækker genklang? Prøv at tænke over, hvad dine krav til dig selv handler om. Det kan være noget af en øjenåbner at finde ud af, hvor hårde vi egentlig er ved os selv.

Hvad sker der ved at sænke dine krav – bare i dag?

Har du tænkt over det?

Har du tænkt over, hvad der – positivt – kunne komme ud af at sænke kravene til dig selv – bare en enkelt dag?

Jeg kan fortælle dig, hvad der sker for mig, når jeg bare skriver det nyhedsbrev (som ja – sikkert kunne have været bedre, hvis stjernerne havde stået anderledes):

  • Jeg får det fra hånden, som jeg havde planlagt
  • Jeg bliver i min rytme med at skrive et nyhedsbrev om ugen
  • Jeg er synlig over for mine (potentielle) klienter
  • Mv.

For mig er det super vigtigt, at jeg bliver i min faste rytme (punkt 2).

Det er faktisk vigtigere end at risikere at skrive noget l*rt. Fordi jeg ved at studere mine egne tankemønstre har lært, at jeg på den måde netop undgår min egen nedadgående spiral med selvbebrejdelser, om hvad jeg ‘burde.’

Så.

Glem de risici, du normalt forbinder med at sænke kravene til dig selv. Læg dem lige til side et øjeblik.

Og så se på, hvad der positivt kommer ud af, bare at handle.

  • Bare at skrive den jobansøgning
  • Bare at sende det nyhedsbrev
  • Bare at poste på Instagram eller Facebook
  • Bare at lave den præsentation, der skal være færdig i morgen

Jeg vil vædde med, at du får mere positivt ud af det, end du tror.

 

PS: Du kan læse mine andre blogindlæg om vejen til det meningsfulde arbejdsliv her
PPS: Du kan læse min historie om at gå fra Udenrigsministeriet til selvstændig Coach her

PPPS: Helt uden for nummer kom jeg i øvrigt til at tænke på bogen “Du burde ingenting”, som min skønne coach-kollega, Nadja Vienberg, har skrevet. Den handler godt nok om vores forhold til mad – som jeg ikke ved en døjt om – men titlen slog mig, da jeg skrev indlægget her, og derfor deler jeg. Læs mere om Nadjas bog her.

Gratis e-bog til dig:

Sådan finder du en karrierevej (der rent faktisk føles rigtig)

Tilmeld dig mine Tirsdagsmails, og få e-bogen med det samme.

Navn:
E-mail:

Tak for din tilmelding.