Kender du det at føle dig presset fra andre? Et pres om at præstere? Et pres om at gøre tingene på en bestemt måde? At være på en bestemt måde?

Når vi føler os presset, reagerer vores krop med stress. Modsat hvad mange tror, kommer stress ikke nødvendigvis af at have for meget at lave. Stress er en naturlig (og ret praktisk) foranstaltning, som har til formål at redde vores liv, når det brænder på. Virkelig. Kroppens stressreaktion er altså en forsvarsmekanisme.

Sådan klarer du presset fra andre

Forestil dig det her: Du lever i jæger- samlersamfundet og bor i en fin grotte. Pludselig står der en brølende sabeltiger foran grotten. Hvis du skal overleve, nytter det ikke noget, at du begynder at reflektere over alle dine muligheder for, hvordan du kommer hurtigst væk fra sabeltigeren. Du skal bare væk. Det er kroppens stressreaktion. Den lukker ned for al kreativ tænkning og selvindsigt og reagerer. NU.

Det er det samme, der sker i dag, når vi føler os presset. Presset kommer bare ikke fra en sabeltiger, men fra vores chef, vores partner – eller (ofte) fra os selv.

Som mennesker er vi nemlig det eneste dyr, der kan fremkalde en stressreaktion ved tankens kraft alene.

Den lader vi lige stå.

Som menneske kan du altså – blot gennem dit tankemylder – skabe den samme fysiske reaktion i din krop, som hvis du stod over for en sabeltiger.

Vildt, ikke?

Der er altså ikke noget at sige til, at presset fra andre kan føles meget voldsomt (for din krop tror, at du står over for en sabeltiger).

Kommer presset fra andre eller fra dig selv?

Når du oplever et pres, skal du først og fremmest spørge dig selv, om presset kommer fra andre eller fra dig selv. Ofte oplever vi et pres, som vi ubevidst påfører os selv. Det gør det ikke mindre hårdt eller mindre svært at slippe – næsten tværtimod.

Tænk over, om du rent faktisk har hørt andre udtale det, som du føler dig presset over. Har de rent faktisk sagt det? Eller er presset et, du selv føler? I de fleste tilfælde føler vi, at andre lægger et pres på os, men i virkeligheden er det ikke altid helt reelt. I virkeligheden kommer presset mange gange fra os selv.

Hvis presset (rent faktisk) kommer fra andre

Er du sikker på, at det pres, du føler, kommer udefra? Er der en chef eller en kollega, der helt konkret har udtalt nogle forventninger til dig eller har lagt et pres på dig?

Det er en ubehagelig situation, og som coach har jeg siddet over for flere frustrerede klienter, der har været i en form for stress-reaktion netop på grund af udefrakommende forventninger.

Men hvorfor føler vi presset?

Rigtig mange gange opstår presset, fordi forventningerne til os er upræcise. Vi ved simpelthen ikke, hvad der forventes af os. Og når vi ikke ved, hvad der forventes af os, arbejder vi i blinde – og det kan give mange søvnløse nætter at være i tvivl om, hvorvidt vi nu skuffer eller ej.

Vi vil jo for alt i verden ikke skuffe, og hvis vi ikke ved, hvor barren ligger, ja – så kan vi bruge uanede mængder af tid på at bekymre os om, om vi gør det godt nok. Med andre ord: Om vi er gode nok.

Når jeg sidder over for en frustreret klient, der oplever et sådant pres udefra , er det ofte sket det, at chefen eller kollegaen har brugt ord som hurtigere, grundigere, længere, mere uddybende etc.

Eksempelvis: “Det ville være dejligt, hvis du kunne gå mere i dybden med det her afsnit.”

Men hvad betyder det?

Det er de uklare forventninger, der skaber presset, fordi vi bruger uanede mængder energi på at regne ud, hvilke forventninger, der er til os. For at lette presset kan det derfor handle om at skabe mere klare forventninger: Hvornår skal det være færdigt (helt konkret)? Hvor meget længere skal det være?

Kan du se?

Det handler om at være specifik. Hvis du derfor oplever et (uklart) pres fra andre, kan du med fordel:

  • Afklare, hvilke forventninger der præcis er til dig (sætte en specifik barre)
  • Afklare, om du har ressourcer nok til at nå den fastsatte barre (skal du f.eks. have mere tid)

Hvis presset (nok) kommer fra dig selv

Hælder du til, at det måske er dig selv, der lægger det største pres på dig? Er det dine egne forventninger? Er det dine tanker om, hvad du ‘bør’? Min erfaring på baggrund af flere hundrede timers coaching siger mig, at det ofte er her, hunden ligger begravet.

Prøv at stille dig selv spørgsmålet om, hvad du nødvendigvis må tro på for at lægge det pres på dig selv?

  • Tror du på, at du kun er noget værd, hvis du yder mere end de andre?
  • Tror du på, at du kun er god nok, hvis andre udtrykker deres anerkendelse?
  • Tror du på, at man altid bør gøre sit bedste, og at det er svagt at have en off-day?

Hvad tror du på?

Rigtig mange gange er det nemlig det, du tror på – dine tanker om rigtigt og forkert – der indirekte skaber presset. Og husk igen: At vi mennesker er det eneste dyr, der kan skabe en fysisk stressreaktion i kroppen udelukkende ved tankens kraft.

Derfor kan det i mange tilfælde være godt givet ud at tage hånd om de tanker, du gør dig om, hvad man bør, og hvad der er rigtigt og forkert. For når du kan styre de tanker, så fratager du dig samtidig presset og skaber ro i din krop.

Del dine tanker

Giver ovenstående anledning til refleksion hos dig?
Skriv meget gerne til mig og del dine tanker om presset fra andre eller fra dig selv. Jeg er meget nysgerrig på, hvad du tænker. Skriv blot på coach@signebirkum.dk

Kærligst,
Signe

PS: Lige nu tilbyder jeg 60% på mine forløb, hvis din første session ligger juni. Læs mere om mit Kom Videre-forløb her, eller book en gratis afklaringssamtale.

PPS: Du kan også tilmelde dig mit nyhedsbrev og få eksklusive tilbud på al coaching.